COVID 19 geeft (helaas) boost aan online notarisdiensten

COVID 19 geeft (helaas) boost aan online notarisdiensten

Home » COVID 19 geeft (helaas) boost aan online notarisdiensten
8.5

Veel meer testamenten online

Covid

Sinds begin maart is de vraag naar testamenten enorm gestegen. Niet verbazingwekkend gezien de letale dreiging van dit wereldwijd heersende Covid virus. De stijging was merkbaar in het aantal testamenten dat via de traditionele weg, de KNB,  werd opgesteld (+20%). Via de digitale weg was de stijging nog veel groter (+50%).

Deze trend is lijn met de toename van andere online aankopen. Volgens onderzoek van Thuiswinkel.org en GfK is de groei in non-food bij online bestedingen 56%.

De groei van de testamenten wijkt ook af van de andere online aktes. Zeker in de eerste maand van de Coronacrisis waren de mensen vooral bezig met hun eigen sterfelijkheid. Bestaande testamenten werden uit de kast gehaald en kritisch bekeken. Dit leidde op grote schaal tot het intrekken en vernieuwen van bestaande testamenten.

Meer verklaringen van erfrecht

Opvolgend aan deze golf, was er de groei van de vraag naar Verklaringen van Erfrecht. Pijnlijk, aangezien deze groei immers direct veroorzaakt is door het extra overlijden.  (Het CBS spreekt over een oversterfte van 32%, vermoedelijk door Covid).

Ook voor deze Verklaringen blijkt er een voorkeur voor het online aanvragen en afhandelen van zaken. De mogelijkheden, die notarissen hiervoor bieden, zijn beperkt. Nieuw in dit proces  is de ontwikkeling waarbij de online aanvaarding van een erfenis mogelijk is. De lancering hiervan is naar voren gehaald door de DoeHetZelfNotaris. De hele afwikkeling kan nu 100% online plaatsvinden. Hierdoor kunnen mensen voldoen aan de oproep van het kabinet om zoveel mogelijk thuis te blijven. Tegelijk is het natuurlijk voor de meeste mensen ook veel eenvoudiger om vanuit huis alles te regelen.

Pablo van Klinken van DoeHetZelfNotaris over de groei: “De afgelopen tijd was zakelijk enorm succesvol. Emotioneel was het veel zwaarder. De klanten die bellen hebben veel hevigere emoties. Meer verdriet en angst dan we in al die jaren hebben gehad. Gelukkig kunnen we ze helpen met onze online diensten. Ik heb niet de illusie dat we daarmee de pijn echt verzachten. Maar we kunnen ze wel helpen om makkelijker door het proces te komen.”

Lees meer over Vraag het de notaris