Stappenplan Coöperatie oprichten
Wij willen je graag helpen een coöperatie op te richten. Dat doe je niet alleen. Daarom wil je de zaken bespreken met anderen.
In dit stappenplan oprichten coöperatie vinden jullie de belangrijkste besluiten die jullie moeten nemen om een coöperatie op te richten. Als je het antwoord op deze vragen hebt, dan kun je het formulier op onze site heel snel invullen. Aan het einde van de vragen ontvang je dan gratis concept statuten. Zijn die naar jouw wens, dan kan je de coöperatie afronden bij de notaris.
- De naam
Iedere rechtspersoon die je inschrijft moet een unieke naam hebben. Dit staat in de handelsregisterwet. De naam van de nieuwe coöperatie mag niet lijken op die van een bestaand bedrijf. Er mag geen verwarring ontstaan. Er is geen verwarring als je bijvoorbeeld in een hele andere regio werkt. Bedenk ook dat een fantasienaam unieker is dan een beschrijvende naam. Voordat je de naam kiest, kun je in het online handelsregister opzoeken of de naam niet reeds in gebruik is. Je kan ook opzoeken of de domeinnaam nog vrij is. Dat doe je op de website van SIDN.nl. Je kan ook nog onderzoeken of de naam die je kiest in strijd is met een bestaand merk.
- Doelstelling
Er is een verschil tussen de doelen die je stelt in de statuten en de doelen die jullie jezelf als ondernemers/leden stellen. De doelstelling voor de statuten van de coöperatie, de zogeheten statutaire doelstelling, moet duidelijk zijn beschreven. Je moet proberen om de doelstelling in de statuten concreet te houden en tegelijk ook niet te beperkt. Van een te beperkte doelstelling kun je later last hebben.
Voor een aantal coöperaties hebben wij de doelstelling al vooraf opgenomen. Zo hebben we standaard de energiecoöperatie klaar staan. Die doelstelling is voorbereid op het aanvragen van subsidie en geschikt voor elke energiecoöperatie.
Een korte uitleg voor een doelstelling van een rechtspersoon:
Regionale beperking. Je wilt iets gaan doen op het platteland van Friesland. Beperk je doelstelling niet tot deze provincie. Schrijf bijvoorbeeld: “het aanbieden van verblijfsaccommodaties in Friesland, of elders in Nederland.” Zo kan je later uitbreiden zonder dat je eerst je statuten moet wijzigen.
Aard van de activiteit. Je wilt een garagebedrijf. Beperk je dan niet tot reparatie. Noem ook, verhuur, in- en verkoop. Maak het eventueel af met: “en al het overige dat hieraan kan bijdragen.” - Adres en dergelijke
Elke coöperatie moet een adres hebben. Onder zeer uitzonderlijke omstandigheden kan je dat adres geheim houden voor de buitenwereld. De adressen van de bestuurders worden niet gepubliceerd in het handelsregister. De notaris heeft echter altijd een adres nodig. Die moet namelijk de bestuurders en oprichters kunnen controleren in de openbare registers. De notaris moet controleren of van de betrokken personen hun identiteit klopt en of ze bijvoorbeeld niet failliet zijn. Er is geen Verklaring Omtrent Gedrag nodig om een coöperatie op te richten.
Je kunt direct al opgeven wat het eventuele webadres gaat worden. Dan kan de notaris dat gelijk inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Als je nog geen website en/of domein hebt, dan kun je dat ook later zelf doorgeven. - Organisatie en bestuur
Bestuurder. Een coöperatie is een soort vereniging. Er is dus een bestuur dat is benoemd door de leden. Bij de eerste inschrijving is het bestuur door jullie zelf samengesteld. Je schrijft de bestuurders direct in.
Hoeveel bestuurders? Je kan een coöperatie besturen met 2 bestuurders. Je kan ook meer bestuurders aanstellen. Zo is het verstandig voor de bestuurbaarheid om een oneven aantal bestuurders te hebben.
Boekjaar. Een boekjaar loopt normaal gesproken van 1 januari tot 31 december. Je kan kiezen voor een andere looptijd. Je kan het eerste boekjaar bovendien samenvoegen met het tweede. Hiermee spaar je kosten en werkzaamheden uit in het eerste jaar van jullie bestaan. - Naar de notaris?
Een coöperatie moet verplicht door een notaris opgericht. Je krijgt aan het einde van het vragenformulier een conceptakte. Die kun je gratis downloaden en bespreken met je medebestuurders. Daarna kies je een notaris om de akte af te ronden. Jullie moeten allemaal naar de notaris voor een handtekening en legalisatie. Dat hoeft niet tegelijk.