Het afgelopen kwartaal neemt LegalTech in het notariaat een enorme vlucht. Er wordt veel geschreven over LegalTech en start ups. Hier wat harde cijfers.

In Q3/2107 werd via DoeHetZelfNotaris 8% van alle stichtingen in heel Nederland opgericht, 10% van alle verenigingen en zelfs 11% van alle coöperaties. Dat wil zeggen dat bij deze rechtspersonen 1 op de 10 nu online wordt opgericht! Het betreft honderden aktes per kwartaal.

Via een uitgekiend online systeem is het oprichten van rechtspersonen heel eenvoudig geworden. Bovendien is het veel goedkoper dan via de traditionele manier. Uiteindelijk moet er nog in persoon een handtekening gezet bij een notaris van vlees en bloed. De cijfers laten ook zien dat notarissen die meewerken aan DoeHetZelfNotaris (30 kantoren in Nederland), een fors deel van de markt pakken.

Legal Tech IBM WatsonOp alle fronten groeit het aantal aktes enorm. Ook de bezoekersaantallen op de website stijgen. Ten opzichte van dezelfde periode in 2016 is sprake van een ruime verdubbeling. Dit is des te opvallender omdat ook traditionele notarissen meer actief zijn online.

“Het is ongelofelijk. Ik denk steeds dat we de piek bereikt hebben. Maar de cijfers tonen een continue stijgende lijn. Ik denk dat uiteindelijk zelfs een kwart bereikbaar zal zijn” Aldus Pablo van Klinken directeur van DoeHetZelfNotaris

Amsterdam, 15 november 2017

Heeft onze uitleg je verder geholpen?