Welke eisen personeelsvereniging voor werkkostenregeling?

Home » Welke eisen personeelsvereniging voor werkkostenregeling?
8.3

Welke eisen personeelsvereniging voor werkkostenregeling?

Wanneer blijft een bijdrage van de werkgever aan een personeelsvereniging of personeelsfonds buiten de Werkkostenregeling WKR?

Onder bepaalde voorwaarden mogen bijdragen van de werkgever aan een personeelsvereniging (personeelsfonds) buiten de Werkkostenregeling worden gehouden en dus onbelast worden vergoed door de werkgever.

Voorwaarden personeelsvereniging en de WKR

De eisen hiervoor zijn:

1. De personeelsvereniging moet onafhankelijk zijn van de werkgever.

Het verenigingsbestuur (en niet de werkgever) moet zelf over de uitgaven kunnen beslissen. Zeggenschap van de werkgever daarover, zoals een vetorecht, is dan niet toegestaan.

2. De personeelsvereniging mag geen uitkeringen doen aan de werknemers/verenigingsleden

Zo mag contributie niet worden terugbetaald aan de werknemers.

3. De bijdrage van de werkgever aan de personeelsvereniging mag niet hoger zijn dan de bijdrage van de werknemers/leden zelf.
  4. De personeelsactiviteiten moeten een incidenteel karakter hebben en moeten ondergeschikte voorzieningen voor de werknemers zijn.

Bijvoorbeeld een personeelsfeest, uitstapje of workshop. Het moeten activiteiten zijn die een personeelsvereniging normaal gesproken organiseert. Activiteiten die veel geld en tijd kosten vallen daar normaal gesproken niet onder, zoals het huren van vakantiehuizen. Ondergeschikte voorzieningen zijn bijvoorbeeld kwantumkortingen.

5. Minimaal 75% van de werknemers van dezelfde locatie moet kunnen deelnemen aan de personeelsvereniging.

Het is niet nodig dat minstens 75% van het personeel ook daadwerkelijk lid is van de personeelsvereniging.

Oprichten personeelsvereniging

Wij hebben een speciale tool ontwikkeld die is ingesteld op het oprichten van een personeelsvereniging. Hiermee kan je snel, betrouwbaar en tegen lage kosten een personeelsverenging oprichten.

Is je vraag niet voldoende beantwoord?

Stel je vraag