Uitvaartverzekering

Home » Woordenboek » Uitvaartverzekering
8.6

Wat is een uitvaartverzekering?

Uitvaart

De uitvaartverzekering is een verzekering waarmee de kosten voor een begrafenis, uitvaart of crematie worden betaald. Er zijn grofweg twee manieren waarop je jezelf kunt verzekeren voor de kosten van jouw uitvaart. Namelijk via een natura uitvaartverzekering of een verzekering in geld.

Natura uitvaartverzekering

Je kan een uitvaartverzekering afsluiten waarbij de verzekeringsmaatschappij de hele uitvaart voor je regelt. Jij geeft eventueel in samenspraak met je naasten, jouw wensen vooraf door. Uitvaartverzekeraars hebben daar uitgebreide boekjes voor ontworpen waarin je jouw wensen kunt vastleggen. Bij een natura verzekering keert de uitvaartverzekeraar dus geen geldbedrag uit aan jouw nabestaanden, maar vergoedt de uitvaartkosten in de vorm van diensten die bij een uitvaart horen. De uitvaartondernemer legt de uitvaartkosten voor vergoeding neer bij de uitvaartverzekeraar.

Uitvaartverzekering in geld

Een uitvaartverzekering die een geldbedrag uitkeert is eigenlijk een soort kapitaalsverzekering (spaarpot). Hierbij krijgen jouw nabestaanden een bepaald bedrag bij jouw overlijden. Je bepaalt welk bedrag de nabestaanden krijgen uitgekeerd, maar die hoogte is wel afhankelijk van de premie en de polisvoorwaarden. Dat geld kunnen ze dan besteden aan de uitvaart. Omdat het wel zeker is dat je zal overlijden, maar nog niet wanneer, is het risico bij deze verzekering niet zo groot. Bij deze verzekering moet je nog wel zelf je uitvaartwensen vastleggen.

• Het meervoud van uitvaartverzekering is uitvaartverzekeringen

Lees meer over Uitvaartverzekering op Wikipedia

Uitvaartverzekeringen vergelijken

Wil je de grootste uitvaartverzekeringen met elkaar vergelijken? Vul dan jouw wensen op hoofdlijnen in en krijg een vergelijking van aanbieders.