Kosten van meerderjarig kind betalen

Home » Kosten van meerderjarig kind betalen
Mag ik de woonlasten en andere kosten van mijn meerderjarige kind betalen? En wordt dit dan gezien als een schenking?

Je mag alles van je kind betalen. Houd er wel rekening mee dat de Belastingdienst dit kan zien als een schenking. Dan moet je er schenkbelasting over betalen. Zolang je onder de vrijstelling schenkt hoeft er geen schenkbelasting te worden afgedragen.

Kosten van meerderjarig kind betalen

"meerderjarig kind"

Ouders zijn wettelijk verplicht om bij te dragen in de kosten van levensonderhoud en studiekosten van hun kinderen die jonger zijn dan 21 jaar. Voor kinderen die ouder zijn dan 21 jaar geldt dat ouders niet verplicht zijn om bij te dragen in deze kosten.

Betalen voor studerende kinderen

Veel ouders voelen wel een verplichting om studerende kinderen financieel te ondersteunen.

Stel dat je als ouder niet wilt dat jouw kind met een studieschuld komt te zitten na zijn of haar studie. Zeker voor uitwonende kinderen kunnen de kosten behoorlijk oplopen. Naast de studiekosten krijgt het kind te maken met huurkosten, boodschappen, verzekeringen, etc. Hoeveel kun je als ouders bijdragen voordat dit wordt gezien als een schenking? De kern is dat de Belastingdienst zegt dat de bijdragen niet buitensporig mag zijn. Wat dat betekent verschilt sterk per geval. Het NIBUD heeft berekend dat een uitwonenden student ongeveer € 1.200 aan kosten per maand heeft. Die kosten betalen is dus per definitie niet buitensporig.

Als het kind ouder is dan 21 jaar zal de betaling van de kosten voor de studie en levensonderhoud veelal vallen onder de vrijstelling van schenkbelasting voor het voldoen aan een ‘natuurlijke verbintenis’. Dit is een dringende morele verplichting. Deze verplichting is juridisch gezien niet afdwingbaar. Het maakt dan niet uit of de ouder het kind geld geeft of de kosten rechtstreeks betaalt. De vraag is of de Belastingdienst deze morele verplichting met jou meevoelt. De jaarlijkse vrijstelling van de schenkbelasting kan het eerste deel opvangen.

Er zijn echter uitzonderingen. Als jouw kind zelf een hoog inkomen of vermogen heeft en daardoor niet financieel afhankelijk is van een ouder. Een natuurlijke verbintenis zal dan niet snel aan de orde zijn.

Betalen voor niet studerende kinderen

Naast de gewone vrijstellingen mag je kinderen geen schenkingen doen. Veel ouders lossen dat op buiten het zicht van de Belastingdienst. Met de familie en aanhang op kosten van de ouders naar Curaçao is natuurlijk een schenking. Maar dit is niet zichtbaar voor de Belastingdienst.

Belastingdienst

Voor de Belastingdienst is een schenking iets van waarde dat je zomaar krijgt. Dit kan gaan om een geldbedrag, maar ook een schilderij, gouden sieraden, een paard, een auto of een stuk grond. Voor de Belastingdienst wordt iets al snel aangemerkt als een schenking. Als je een schenking ontvangt die onder de vrijstelling valt hoef je geen aangifte schenkbelasting te doen.

"meerderjarig kind"

De Belastingdienst zal niet snel aannemen dat er sprake is van een morele verplichting. De Belastingdienst is daar erg streng in. De vrijstelling wordt daarom ook niet vaak verleend. Zie ook: ‘Hoe werkt schenken vanwege een morele verplichting?

Lees meer over Schenken van geld