Dossier ANBI: ANBI-status verliezen

Home » Dossier ANBI: ANBI-status verliezen
Kan mijn stichting of vereniging de ANBI-status verliezen?

Ja, een stichting of vereniging kan de ANBI-status verliezen als die niet meer voldoet aan de voorwaarden. Ze kunnen de status ook zelf beëindigen.

ANBI-status verliezen

ANBI status verliezen

Een stichting of vereniging kan de ANBI-status verliezen. Dat is het geval als ze niet meer voldoen aan de voorwaarden voor de ANBI-status. De stichting of vereniging kan er ook zelf voor kiezen om de status te beëindigen met een verzoek aan de Belastingdienst.

De Belastingdienst kan ook controles uitvoeren. Tijdens deze controle controleert de Belastingdienst of de stichting of vereniging nog voldoet aan de voorwaarden.

Gevolgen verliezen ANBI-status

Het verliezen of beëindigen van de ANBI-status heeft gevolgen. Er vervallen bepaalde belastingvoordelen. Er zal dan schenk- en/of erfbelasting moeten worden betaald als er boven het belastingvrije bedrag wordt geschonken of geërfd. De Belastingdienst controleer of deze gegevens juist worden doorgegeven.

Als de ANBI-status vervalt heb je een informatieplicht aan de Belastingdienst. Als je de wijziging niet doorgeeft, kan de Belastingdienst een boete opleggen. Let dus goed op, als er een reden is waarom jouw organisatie niet meer voldoet aan de eisen moet je dat actief melden.

De Belastingdienst kan de ANBI-status ook met terugwerkende kracht intrekken. Vanaf het moment dat de organisatie niet meer voldeed aan de eisen. Bijvoorbeeld als er geen drie onafhankelijke bestuursleden meer zijn. De organisatie moet dat herstellen. Doet ze dat niet, dan kan de ANBI worden ingetrokken. Dat kan vervelende financiële gevolgen hebben.

Lees meer over ANBI