Een besloten vennootschap oprichten 398.-

Home » Richt hier je onderneming op » Een besloten vennootschap oprichten
8.6

De akte wordt gemaakt door een aangesloten DoeHetZelfNotaris. Ondertekening vindt plaats op het kantoor van die notaris.

Eenvoudig een BV oprichten

Het online oprichten van een BV is super eenvoudig. Je kunt gelijk aan de gang en hebt in korte tijd een BV.

Je vult op de volgende schermen (onder andere) de volgende gegevens in:

  • Naam van de BV
  • Doelstelling BV
  • Namen en gegevens van de aandeelhouders

Voor sommige BV’s hebben we zelfs de doelstelling al helemaal klaar staan, zoals voor een Holding, of een management BV. Dan hoef je zelfs daar niet over na te denken.

Je hoeft voor de ondertekening zelfs niet persoonlijk naar de notaris. Want je kunt de BV op laten richten bij volmacht. Je moet dan wel naar een notaris ergens in Nederland om je te legitimeren. Met ons netwerk van notarissen is er trouwens altijd wel een notaris bij je in de buurt.
Je kunt ook in één keer een holding met werkmaatschappij oprichten.

Waarom een BV oprichten

BV oprichten

Als je nu werkt als ZZP-er of in een VOF dan zijn er verschillende redenen om een BV op te richten. De belangrijkste juridische reden is de aansprakelijkheid. Een BV is een rechtspersoon. Daardoor zijn de aandeelhouders niet aansprakelijk voor de verliezen en/of schade van de BV.


Bij het werken vanuit een BV zijn ook fiscale gevolgen, zoals het vervallen van een aantal fiscale voordelen. Op onze site tref je uitgebreide informatie aan over die fiscale voordelen en nadelen van het oprichten van een BV.

Voordelen van hier een BV oprichten

Nergens richt je zo voordelig en makkelijk een BV op.

  • Vaste lage prijs, geen verkapt abonnement.
  • Ontvang direct gratis concept statuten.
  • Betaal pas bij de notaris.
  • In 10 minuten klaar met de aanvraag.

Daarna maakt de notaris de formele kant nog gereed (kijk even naar het aanvullende tarief):

  • Notaris schrijft de BV in bij de Kamer van Koophandel.
  • Hij schrijft de UBO in bij het UBO-register.
  • Je ontvangt een elektronische uittreksel van het Handelsregister.

Wat doet de notaris voor het oprichten van een BV

Ten aanzien van de fiscale redenen om een BV op te richten heb jij je al laten adviseren door een fiscalist of een andere deskundige. De notaris zal alle gegevens controleren die je hebt opgegeven. Dus zijn deze van de oprichter(s) juist doorgegeven. Van alle personen wordt ook gekeken of ze niet voorkomen in het faillissementsregister, of op een lijst van terroristen voorkomen. De notaris doet dat in de daarvoor bestemde registers. Ook zal de notaris de door jou bedachte doelstelling doorlezen en eventueel vragen aan jullie stellen. Daarna volgt een (korte) bespreking op het kantoor van de notaris.

Na de oprichting

Als de notaris de BV heeft opgericht dan schrijft hij die ook gelijk in bij de Kamer van Koophandel. Ook schrijft de notaris de aandeelhouders in bij het UBO-register. Je ontvangt dan een digitaal handelsregister uittreksel van de KvK. Zodra je een uittreksel hebt kun je een bankrekening aanvragen. Naast statuten ontvang je ook het verplichte aandeelhoudersregister (digitaal).

De notaris rekent voor deze administratieve afhandeling een bijdrage. Bovendien ontvang je nog een factuur van de KvK voor € 80,10. Dat zijn de eenmalige verplichte inschrijfkosten. Die factuur gaat rechtstreeks naar je BV.

Wat krijg je voor je geld?

Je krijgt een complete BV, inclusief alles wat je nodig hebt om daar te komen.

  • Gratis concept statuten
  • Bespreking bij de notaris
  • Definitieve statuten
  • Digitaal Aandeelhoudersregister
+

Tarief B.V. oprichten € 481.58 incl. BTW

Wat kost een B.V. oprichten


Werkzaamheden

Wat doet de notaris voor het tarief

De notaris zal voor het tarief:

  • de akte opmaken om de BV op te richten;
  • een ID controle doen van de oprichter in het tarief zit één oprichter. Zijn er meer oprichters, dan komt er € 20,-- per persoon bij;
  • controleren of de oprichter niet bekend staat in het faillissementsregister;
  • een digitaal aandeelhoudersregister opstellen;
  • de akte eeuwig bewaren;
  • de B.V. inschrijven in het handelsregister;
  • de UBO-verklaring inschrijven in het UBO-register;
  • een elektronisch uittreksel KvK verzorgen en aan je opsturen;
  • jou een officieel afschrift geven van de akte met de statuten van jouw BV.

De BTW die je op de factuur aantreft kun je aftrekken, ook de kosten van de notaris zijn zakelijke kosten en vallen dus in de BV.

Extra kosten

De Kamer van Koophandel brengt de BV vervolgens inschrijfkosten in rekening. Deze factuur gaat naar de BV.

Spoed

Het is ook mogelijk een BV met spoed op te richten. Daarvoor komt een toeslag op het tarief. Binnen 3 werkdagen oprichten kost € 200,- extra.

Maak je BV compleet met noodzakelijke juridische documenten

Je BV oprichten is de eerste stap om goed zaken te doen. In de statuten staan de basisregels van jouw BV. Nu moet je nog wel een aantal noodzakelijke juridische zaken regelen.

Wat een eerste stap is voor veel ondernemers is een verzoek aan de Belastingdienst te sturen om geen gebruikelijk loon te betalen. Startende ondernemers hebben vaak niet de middelen om direct een fors salaris uit de zaak te halen. De Belastingdienst heeft hier begrip voor en zal op verzoek een ontheffing geven voor een startende ondernemer om geen gebruikelijk loon te betalen. Het model voor deze brief hebben wij voor je opgesteld.

Tussen jou en je BV ontstaan nu financiële en juridische relaties. Jij stopt bijvoorbeeld privé geld in de BV. Of jij gaat uitbetaald worden via loon dat uit jouw BV komt. De fiscus wil nu dat je de verhouding tussen jou en jouw BV schriftelijk vastlegt. We hebben op een rijtje gezet wat je allemaal moet regelen.

Je kunt ook meerdere contracten in één keer afnemen. Deze zijn opgenomen in het pakket ‘Maak jouw eigen BV af’. Deze hebben wij voor de BV samengesteld. Neem je dat pakket overeenkomsten af tegelijk met de oprichting van je BV? Dan krijg je een aantrekkelijke korting.

Hoe lang duurt het oprichten van een BV?

De doorlooptijd om een BV op te richten is afhankelijk van enkele factoren.

  • Wanneer kun je de benodigde stukken zoals kopie ID bewijs aanleveren aan de notaris?
  • Hoe druk is het bij de notaris?
  • Heb je alles correct ingevuld?

Hoeveel BV’s telt Nederland in totaal?

JaartalTotaal aantal BV’s in Nederland
2023435.470
2022424.955
2021413.775
2020374.335
2019365.670
2018355.740
Bron: CBS

Lees ook: Hoeveel ondernemingen worden er opgericht?

Spoedtarief

Heb je echt haast? Dan kan je jouw dossier boven op de stapel krijgen. De keuze voor notarissen neemt dan wel iets af, omdat niet alle notarissen hieraan meewerken.

Passeer je akte binnen 3 werkdagen

3 werkdagen. Toeslag € 200,– ex BTW.

De doorlooptijd geldt natuurlijk alleen voor werkdagen en gaat pas in op het moment dat alle stukken bij de notaris zijn. Dat wil ook zeggen kopieën van ID bewijzen van bij de organisatie betrokken personen.

Lees meer over een BV oprichten