Samen een huis kopen, samenlevingscontract verplicht?

Home » Samen een huis kopen, samenlevingscontract verplicht?
Wij gaan samen een huis kopen. Is een samenlevingscontract verplicht?

Nee, een samenlevingscontract is niet verplicht. Maar er zijn genoeg redenen om het wel te doen.

Samenlevingscontract verplicht?

samenlevingscontract verplicht

Een samenlevingscontract is niet wettelijk verplicht. Maar er zijn zoveel redenen om het wel te doen, dat het praktisch wel verplicht is. We hebben het over de situatie waarin jullie beiden samen een huis gaan kopen. Jullie willen de hypotheek op beide namen hebben. In die gevallen is een samenlevingscontract van groot belang.

Door het samenlevingscontract regel je dat bij overlijden van één van jullie, de ander in het huis kan blijven wonen (verblijvingsbeding). Ook regel je de manier waarop jullie de hypotheekrente betalen of verdelen. Belangrijk ook, door het samenlevingscontract zijn jullie ook elkaars fiscale partner geworden. Dat is van belang om de hypotheekrente zo gunstig mogelijk fiscaal aftrekbaar te maken.

Ook regel je in de samenlevingsovereenkomst hoe jullie alle andere lasten verdelen, zoals huishouden, verzekeringen en andere vaste lasten.

Vijf redenen voor een samenlevingsovereenkomst

1. Verblijvingsbeding. Als een van jullie komt te overlijden, dan blijven alle gezamenlijke spullen bij de ander.
  2. Jullie regelen de verdeling van de kosten.
  3. Jullie hebben op papier bewijs wat van wie moet blijven (sieraden, kunst, persoonlijke spullen).
  4. Als jullie uit elkaar gaan staat op papier hoe dat zal gaan.
  5. Hoe jullie omgaan met spullen die gekocht worden terwijl jullie samenwonen.

Van plan om een huis te kopen? Regel dan eerst een samenlevingscontract

Het opstellen van een samenlevingscontract vraagt dat jullie een aantal zaken bespreken. Daarna gaan jullie naar de notaris. Als je dat regelt voordat je een koopcontract en hypotheek moet passeren is dat meestal goedkoper. Nu kun je bijvoorbeeld via onze site snel en goedkoop een dergelijk contract opstellen. Straks betaal je het tarief van de notaris die de koopovereenkomst gaat passeren. Je hebt dan geen keuze en bent afhankelijk van die notaris. Bovendien, dan moet je over al die dingen tegelijk beslissingen nemen. Zowel over de koop, als over de hypotheek en over hoe jullie samen willen wonen. Kortom, regel dat samenlevingscontract eerst en gun je zelf wat rust.

Rol hypotheekverstrekker

Ook als je de hypotheek niet op twee namen wilt hebben zal de hypotheekbank vaak om twee handtekeningen vragen. Daardoor hebben ze namelijk een betere mogelijkheid tot verhaal als er niet (op tijd) betaald wordt. Deze situatie is eigenlijk het minst gunstig. De partner die geen eigenaar is van de woning, neemt wel het financiële risico. In dat geval wil je zeker een samenlevingscontract, want dan heb je in ieder geval onderling de verhouding duidelijk.

Zelf een samenlevingsovereenkomst maken

Wil je zelf een samenlevingsovereenkomst maken zonder notaris? Dat kan. Je kunt het contract van deze site downloaden en als voorbeeld gebruiken. Bepalingen over bijvoorbeeld een verblijvingsbeding hebben geen kracht als ze niet door een notaris zijn opgesteld. Let daar dus goed op. Ook zullen pensioenmaatschappijen geen genoegen nemen met een zelf opgesteld exemplaar.

Samenlevingsovereenkomst maken via de notaris

Bekijk het filmpje op YouTube

De beste oplossing is een samenlevingscontract via de notaris. Bekijk in de animatie welke redenen er zijn.

Lees meer over Samenlevingscontract