Wat moet ik meenemen naar de notaris bij de verkoop van een garagebox?
Allereerst heb je een ondertekende koopovereenkomst nodig. Daarnaast heb je het eigendomsbewijs nodig en legitimatiebewijzen. De koper kiest de notaris. De notaris zorgt voor de transportakte.
Documenten bij verkoop garagebox
Welke documenten heb ik nodig bij de koop of verkoop van een garagebox? Wat moet wie meenemen voor verkoop garagebox? Als je een garagebox in eigendom wilt overdragen, moet je naar de notaris. Er moet namelijk ook een transportakte worden opgesteld en ingeschreven in het kadaster. De garagebox is namelijk een registergoed, een onroerende zaak. Wat moeten de verkoper en koper meenemen voor verkoop garagebox naar de notaris?
Stappen verkoop garagebox
- Als eerste moeten jullie samen een koopovereenkomst hebben en ondertekend hebben. Die koopovereenkomst voor een garagebox kan je via onze zustersite opstellen. In het spraakgebruik noemen we dit een “voorlopige koopovereenkomsten”, maar juridisch is er eigenlijk niet veel voorlopig aan.
- Naast die overeenkomst moet de eigenaar van de garagebox ook het eigendomsbewijs daarvan meenemen. Dat is het afschrift van de koopakte waarmee de eigenaar de garagebox in het verleden heeft gekocht.
- De koper en verkoper moeten zich bij de notaris legitimeren met een geldig identiteitsbewijs.
- De koper betaalt de notaris, dus de koper kan ook de notaris kiezen.
- De koper moet aan kunnen tonen dat hij het geld om de garage te kopen op een legale manier heeft verkregen (strijd tegen het witwassen).
- De notaris zet de koopovereenkomst om in een transportakte. Dat is het passeren. Vervolgens schrijft de notaris die in bij het kadaster.