Wat kost een BV?

Wat kost een BV?

Home » Wat kost een BV?
8.6
Wat kost een BV?

Het oprichten van een BV kost geld. Je betaalt notariskosten en kosten voor het inschrijven in de registers. Naast het oprichten van een BV komen er nog andere kosten bij kijken. Denk hierbij aan belastingen, het opstellen van contracten en het bijhouden van de administratie.

Kosten BV

Je betaalt kosten voor het oprichten van de BV. Maar daar blijft het niet bij. Na de oprichting komen er nog een aantal kosten bij kijken. Denk hierbij aan belastingen en administratiekosten. Je vindt hier een overzicht van de eenmalige kosten en de jaarlijks terugkerende kosten van een BV.

Oprichting

De kosten voor het oprichten van een BV zijn afhankelijk van wat voor soort BV je kiest. Via de DoeHetZelfNotaris heb je 4 keuzes: een persoonlijke BV, een besloten BV, een holding + werkmaatschappij en 2 holdings + werkmaatschappij. De kosten variëren en vind je op onze tarievenpagina.

Administratieve kosten

Naast het oprichten van de BV komen er nog extra administratieve kosten bij het oprichten. De BV moet ingeschreven in het Handelsregister en in het UBO-register. De extra kosten brengt de notaris in rekening:

  • de notaris zal de BV inschrijven in het handelsregister;
  • de notaris zal de UBO-verklaring inschrijven in het UBO-register;
  • een elektronisch uittreksel KvK verzorgen en aan je opsturen.

De Kamer van Koophandel brengt de BV vervolgens inschrijfkosten in rekening. Deze factuur gaat naar de BV.

Belasting

Belastingen

Als je een BV hebt opgericht moet je er rekening mee houden dat je verschillende soorten belastingen moet afdragen. Je verliest door de BV de mogelijkheden die je had als zelfstandig ondernemer. Dat wil zeggen dat je bijvoorbeeld geen zelfstandigenaftrek hebt. Een vuistregel onder accountants is dat je pas bij meer dan € 100.000 winst beter uit bent met een BV.

  • Vennootschapsbelasting: Een BV betaalt over de winst vennootschapsbelasting. Er kan gebruik worden gemaakt van aftrekposten, zoals de investeringsaftrek.
  • BTW: Voor de Belastingdienst is de BV ondernemer. De BTW-regels zijn daarom op de BV van toepassing. Dat betekent dat er belasting moet worden betaald over de gemaakte omzet, dus omzetbelasting. Je krijgt een btw-nummer van de Belastingdienst als je jezelf als ondernemer inschrijft bij de KvK. Als de BV personeel in dienst neemt, krijgt de BV te maken met loonheffingen.
  • Inkomstenbelasting: als je directeur-grootaandeelhouder (DGA) van een BV bent en salaris ontvangt van de BV, dan wordt er ook inkomstenbelasting betaald over dit inkomen. De DGA krijgt een minimumsalaris uitgekeerd vanuit het bedrijf. Als bestuurder van een BV kom je niet in aanmerking voor een startersaftrek, zelfstandigenaftrek of MKB-vrijstelling.
  • Dividendbelasting: als de BV dividend uitkeert, houdt de BV dividendbelasting in.

Bijhouden administratie

De administratie moet jaarlijks worden bijgehouden. De BV moet elk jaar jaarstukken opstellen en deponeren bij de KvK. De gemiddelde jaarlijkse kosten van een BV voor de administratie variëren van € 600,- tot € 1.800,- per jaar.

Overige kosten

Veel ondernemers sturen een verzoek aan de Belastingdienst om geen gebruikelijk loon te betalen. Startende ondernemers hebben vaak niet de middelen om direct een fors salaris uit de zaak te halen. De Belastingdienst heeft hier begrip voor en zal op verzoek een ontheffing geven voor een startende ondernemer om geen gebruikelijk loon te betalen. Het (gratis) model voor deze brief hebben wij voor je opgesteld.

Tussen jou en je BV ontstaan nu financiële en juridische relaties. Jij stopt bijvoorbeeld privé geld in de BV. Of jij gaat uitbetaald worden via loon dat uit jouw BV komt. De fiscus wil nu dat je de verhouding tussen jou en jouw BV schriftelijk vastlegt. We hebben op een rijtje gezet wat je allemaal moet regelen.

    Heeft onze uitleg je verder geholpen?

    Lees meer over Oprichting BV